vorig volgend

Hoe omgaan met kritiek op sociale media?

Al wie een bedrijfspagina heeft, zal wel al enkele reacties op zijn ‘wall’ gekregen hebben. Maar wat als die reacties niet zo positief zijn? Omgaan met kritiek, hoe doe je dit het best?

Kritiek en negatieve opmerkingen zijn voor elk bedrijf mogelijke kansen op verbetering. Hier zijn enkele tips om daarmee om te gaan.

 

Open communicatie

Klachten die bedoeld zijn om andere negatieve reacties uit te lokken, negeer je best. Als bedrijf mag je echter niet alles onder het tapijt vegen. Kritiek en negatieve opmerkingen beantwoord je dan ook best in het openbaar en niet via een privébericht. Laat iedereen zien dat je je best doet om problemen op te lossen.

 

Evalueer de klacht(en)

Is de klacht of opmerking terecht? Zijn er nog klanten die zo denken? Ga op onderzoek. Erken je zwaktes in plaats van ze te ontkennen.

 

Planning en opvolging

Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk reageert. Je reactie moet wel doordacht zijn. Niet alleen de reactie, maar ook de opvolging van het probleem van de klant is belangrijk.

 

Eerlijkheid duurt het langst

Het belangrijkste waar alle klanten veel waarde aan hechten, is eerlijkheid. Wees eerlijk over eventuele fouten of gebeurtenissen. Toon de menselijke kant van je bedrijf.

 

Uiteraard begeleidt 2design jou in de opzet van sociale media. We adviseren en ondersteunen je zodat we samen naar een optimale uitstraling kunnen groeien. Neem nu contact op; info@2design.be.